Biały szum jest rodzajem szumu akustycznego zawierającego wszystkie (od najniższych do najwyższych) częstotliwości, który ma zdolność maskowania hałasu.
Dźwięki i procesy zachodzące w przyrodzie są inspiracją dla kontemplacyjnych, abstrakcyjnych kompozycji malarskich i przestrzennych Gamida Ibadullayeva prezentowanych w Galerii Elektor.
Wystawa zorganizowana została we współpracy z Ambasadą Republiki Azerbejdżanu w Polsce.
Absorpcja świata
Nieuchwytne, ulotne zjawiska, ledwie słyszalne dźwięki natury, wobec agresywnej, intensywnie rozbudowanej wizyjności, krzykliwej ikonosfery współczesności, stają się odgłosami świata. Cichym szmerem, szumem.
Twórczość Gamida Ibadullayeva wyraża głęboką kontemplację świata przyrody, w obrębie którego artysta dostrzega i rejestruje nieustannie zachodzące przemiany, procesy. Kompozycje malarskie Ibadullayeva zawierają w sobie panteistyczną refleksję nad elementami przyrody, odkrywają wyzwalającą się ekspresję świata. Tę ideę artysta przenosi na wielkoformatowe płótna, które przybierają formułę dzieła otwartego na modyfikacje, nieukończonego i nieograniczonego.
Wnikliwa obserwacja zachodzących procesów w naturze, wywołanych siłą żywiołów, grą świateł i barw, pobudzają wrażliwość, emocje i wyobraźnię artysty. Ibadullayeva twórczo inspirują zjawiska natury nieprzewidywalne, niepowtarzalne, nietrwałe, zagarniające i kształtujące przestrzeń, jak opady atmosferyczne, ulewne deszcze, śnieżyce czy rozbłyski piorunów. Te niezwykłe zjawiska, fenomeny natury powodują zmianę obrazu świata, który pod względem wizualnym ulega dynamicznym przeobrażeniom, pierwotna percepcja ulega zakłóceniu, a wyrazistość zostaje doprowadzona do zaniku podobieństwa z rzeczywistością, do granic rozpoznawalności. W trakcie zamieci śnieżnej, intensywnie padające, zagęszczone kryształki śniegu odrealniają przestrzeń, zaburzają widoczność brył, kształtów, kolorów(…)
(…)Zjawiska występujące w przyrodzie są często zintegrowane z dźwiękiem, odgłosami. Muzyka stanowi kolejny obszar, z którego artysta czerpie inspiracje, pierwotną siłę, energię do odkrywania i poznawania świata. Eksperymenty z dźwiękami doprowadziły artystę do zainteresowania się zjawiskiem białego szumu, rodzaju szumu akustycznego zawierającego wszystkie, od najniższych do najwyższych, częstotliwości, którego szczególną właściwością jest zdolność maskowania, zagłuszania hałasu. Tak powstały abstrakcyjne formy malarskie, kompozycje wyciszone, które w teoretycznym założeniu artysty tworzą relację pomiędzy dźwiękiem i obrazem.
Tak w malarstwie Gamida Ibadullayeva powstaje biały szum.
Malwina Domagała